2.    Domstolsväsendets organisation

En högklassig och effektiv verksamhet vid domstolarna är en förutsättning för att rättsskyddet ska tillgodoses i enlighet med kraven på de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna samt för den rättssäkerhet som krävs såväl i det näringslivet som i ordnandet av relationerna mellan medborgarna. Upprätthållande av allmän ordning och säkerhet samt utredning av konflikter genom jämlika förfaranden på basis av på förhand fastställda allmänna regler förutsätter ett välfungerande rättssystem. Ett oberoende domstolsväsende ska säkerställa att var och en i samhället kan lita på att deras rättigheter tillgodoses.

Till domstolsväsendet hör domstolarna, Domstolsverket samt de oberoende domarförslags- och domarutbildningsnämnderna. Domstolarna indelas i allmänna domstolar, förvaltningsdomstolar och specialdomstolar. Allmänna domstolar är tingsrätterna och hovrätterna samt högsta domstolen som högsta rättsinstans. Förvaltningsdomstolar är de regionala förvaltningsdomstolarna och Ålands förvaltningsdomstol samt som högsta rättsinstans högsta förvaltningsdomstolen. Specialdomstolar är marknadsdomstolen, arbetsdomstolen och försäkringsdomstolen.

Vid de allmänna domstolarna handläggs och avgörs åtalsärenden som gäller straffrättsligt ansvar samt sådana tvistemål och ansökningsärenden som gäller privaträttsliga rättsförhållanden. De allmänna domstolarna sörjer för sin del för genomförandet av straffansvaret inom alla områden av den privata och samhälleliga verksamheten. De ansvarar också för att ge enskilda personer, företag och andra sammanslutningar rättsskydd i deras inbördes relationer samt även i förhållande till offentliga samfund när det inte är fråga om förvaltningsärenden.

Hos förvaltningsdomstolarna får beslut som myndigheterna fattat inom olika förvaltningsområden och förvaltningsnivåer överklagas genom besvär. Högsta förvaltningsdomstolens avgöranden, men också andra förvaltningsdomstolars avgöranden, styr hela den offentliga maktutövningens lagenlighet och tillgodoseendet av rättsskyddet. Avgörandena och handläggningstiderna har också konsekvenser för samhällets funktion och konkurrenskraft. Ur såväl individens som samhällets synvinkel är det viktigt att trygga en snabb handläggning av ärendena och rättssäkerheten i avgörandena.

Marknadsdomstolen är en specialdomstol som handlägger mål och ärenden som gäller konkurrens och tillsyn, upphandling, industriella rättigheter och upphovsrätt samt marknadsrätt. Som specialdomstol har arbetsdomstolen till uppgift att handlägga och avgöra tvistemål som gäller arbets- och tjänstekollektivavtal samt tvistemål som grundar sig på lagarna om arbets- och tjänstekollektivavtal och som närmare definieras i lagen om rättegång i arbetsdomstolen. Försäkringsdomstolen är specialdomstol för utkomstskyddsärenden i ärenden som hör till den med stöd av lag.

Domstolsverket inledde sin verksamhet 1.1.2020. Ämbetsverket har till uppgift att se till att domstolarna kan utöva dömande makt på ett högklassigt sätt och att domstolarnas förvaltning är effektiv och ändamålsenlig. Självständiga nämnder som hör till domstolsväsendet är domarförslagsnämnden och domarutbildningsnämnden. Den oberoende domarförslagsnämnden bereder utnämningen av domare och gör motiverade framställningar till statsrådet för föredragning av utnämningsärendena för republikens president. Den oberoende domarutbildningsnämnden har till uppgift att planera och samordna utbildningen för domstolarnas rättskipningspersonal från domstolspraktik till fortbildning i samarbete med Domstolsverket och domstolarna.

Enligt bokslutet uppgick domstolsväsendets personal vid utgången av 2021 till 3 490 årsverken (3 431 årsverken vid utgången av 2020). Bestämmelser om orter och sammanträdesplatser för domstolarna utfärdas genom förordning av statsrådet eller justitieministeriet. Domstolsverket svarar för ordnandet av domstolarnas lokaler till den del justitieministeriet inte har beslutanderätt i fråga om dem. Domstolsverket har ordnat lokalerna på det sätt som anges i lagstiftningen. Domstolens hela rättskipningspersonal finns på samma ort (med undantag av de separata kanslierna) för att arbetsmängden ska kunna fördelas på ett ändamålsenligt sätt med tanke på verksamhetens effektivitet.

Nu utarbetas för första gången en ansvarsrapport om hela domstolsväsendets (BFE 155) verksamhet för 2021. I fortsättningen kommer ansvarsrapportering att göras årligen i enlighet med Statskontorets anvisningar.

Publicerad 27.4.2022