5. Ansvarsfull upphandling
Domstolsväsendet kan genom sin verksamhet främja FN:s mål för hållbar utveckling i fråga om hållbara konsumtions- och produktionssätt, i synnerhet delmål 12.7. (Främja hållbar offentlig upphandling i enlighet med nationella lagar och prioriteringar.).
Domstolsverket har utarbetat en handlingsplan för upphandlingar, enligt vilken upphandlingarna är systematiska och kostnadseffektiva och samtidigt minskar processkostnaderna. Enligt handlingsplanen strävar man efter att upphandlingarna genomförs så planmässigt som möjligt, vilket för sin del ökar den ekonomiska hållbarheten. Enligt planen främjas genom upphandlingar sysselsättningen av andra personer med svagast ställning på arbetsmarknaden vid upphandling som lämpar sig för detta ändamål: man identifierar upphandlingshelheter som lämpar sig med tanke på sysselsättningsvillkoren och strävar efter att inkludera sysselsättningsvillkoret i lämpliga konkurrensutsättningar. Målet är att skapa en plan och mål för minskning av koldioxidavtrycket från upphandlingar.
Domstolsväsendet har en egen upphandlingsanvisning TIV/108/2020 om förfarandena vid upphandling av domstolsväsendets ämbetsverk och avtalspraxis i anslutning till dem. Domstolsväsendets upphandlingar genomförs så ekonomiskt, planmässigt och som så ändamålsenliga helheter som möjligt med beaktande av miljöaspekterna och principerna för hållbar utveckling. Enligt anvisningen ska man vid upphandlingen av domstolsväsendet i den mån det är möjligt beakta omständigheter som hänför sig till cirkulär ekonomi och cleantech-lösningar. Sådana faktorer kan vara t.ex. beaktande av livscykelkostnaderna, tillverkningsmaterial och deras miljömärken, fastighetsteknikens energieffektivitet som en del av målen för minskning av koldioxidavtrycket.
Domstolsverket utarbetar inrättningens årliga upphandlingsplan. Det är alltså möjligt att sköta upphandlingar på ett mer centraliserat sätt än för närvarande när domstolarna och Domstolsverket hör till samma bokföringsenhet. Domstolarna får för närvarande också stöd från Domstolsverket för anbudsförfaranden och projektledning i lokalprojekt. Lokalprojekt, såsom flyttning till tillfälliga lokaler, står i regel inte i centrum för kunnandet inom domstolarnas förvaltning. För närvarande har flera domstolar genomfört olika slags lokalprojekt i form av sammanslagningar eller grundlig renovering av lokaler. I varje projekt har man inventerat ett stort antal inventarier som ska förstöras, men också gjort nya anskaffningar. Detta har inte varit en hantering av ekonomin eller lokalerna i enlighet med principerna för hållbar utveckling.
Resultatmålet för 2022 är att utreda hur målen och åtgärderna för åtgärdsprogrammet för offentlig upphandling genomförs vid domstolsväsendet.
Indikator:
Domstolsväsendet använder Cloudia Oy:s system för upphandling som ett elektroniskt verktyg för upphandlingsförfarandena. Genom systemet konkurrensutsätts upphandlingar som överstiger tröskelvärdena och upphandlingar som överskrider domstolsväsendets gräns för småskalig upphandling. Cloudia togs i bruk hösten 2020. I samband med ibruktagandet ordnades utbildning vid Domstolsverket och domstolarna (15 personer 4 x 0,5 dagar). Efter ibruktagandet av Cloudia ordnades det hösten 2020 två konkurrensutsättningar, i dessa konkurrensutsättningar fanns inga miljökriterier. Under 2021 ordnades sammanlagt åtta konkurrensutsättningar. i sex av dessa beaktades separat miljökriterier såsom återvinning av förpackningar, anskaffning av möbler, i ändringarna förnuftiga transporthelheter, återvinning av möbler, iståndsättning av möbler.
Publicerad 29.4.2022