Mediedomarverksamhet
Syftet med mediedomarverksamheten är att öka transparensen i domstolarnas verksamhet. Ett ytterligare mål är att öka kunskapen om domstolarnas verksamhet och om rättspraxis i allmänhet. Avsikten är också att underlätta både mediernas och domstolarnas arbete och öka växelverkan.
Domstolsverket stöder i enlighet med sina lagstadgade uppgifter domstolarna i deras kommunikation i anslutning till mediedomarverksamheten. Domstolsverket behandlar personuppgifter som gäller mediedomare för att nå mediedomarna, förtydliga informationsgången och förmedla information. Mediedomarverksamheten främjar domstolarnas offentlighet och strävar efter att undanröja oklarheter och missförstånd som beror på okunnighet.
Gemensamt personuppgiftsansvar och ansvarsområden
Domstolsverket och domstolarna är kontaktregisteransvariga när personuppgifter behandlas i mediedomarverksamheten. Domstolsverket har i samarbete med domstolarna fastställt de personuppgiftsansvarigas ansvarsområden:
- Domstolen utser mediedomarna och meddelar uppgifterna om dem till Domstolsverket. I fråga om mediedomare ansvarar domstolen för sin egen verksamhet, bl.a. i fråga om arbetsgivarens roll i åtgärder som hänför sig till integritetsskyddet i arbetslivet samt för genomförandet av dataskyddsprinciperna, såsom uppgifternas riktighet.
- Domstolsverket svarar för upprätthållandet av uppgifterna om mediedomarna (inkl. bildbanken), publiceringen av uppgifterna på webbplatsen Oikeus.fi samt uppdateringen av personuppgifterna i enlighet med de anmälningar som domstolarna har lämnat.
Den registrerade har rätt att utöva sina dataskyddsrättigheter på samma sätt i förhållande till var och en av de personuppgiftsansvariga.
Vad grundar sig behandlingen av personuppgifter på?
Domstolsverket behandlar i samband med mediedomarverksamheten personuppgifter på grund av uppgifter i anslutning till myndighetsverksamheten (artikel 6.1 e i EU:s allmänna dataskyddsförordning). Domstolsverket har också en lagstadgad uppgift att med stöd av domstolslagen (673/2016) stödja domstolarna i deras kommunikation (19 a kap. 2 § 6 punkten). Behandlingen grundar sig dessutom på dataskyddslagen (1050/2018) när behandlingen sker för att trygga informationsförmedling (27 § i dataskyddslagen).
Vid behandlingen av personuppgifter iakttas dessutom lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019). I samband med mediedomarverksamheten behandlar vi dessutom personuppgifter för att följa den lagstiftning som allmänt tillämpas på myndighetsverksamheten, såsom förvaltningslagen (434/2003). I samband med utlämnande av uppgifter iakttas lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999).
Vilka personuppgifter samlas in?
De personer som anmält sig som mediedomare vid domstolarna och som har fastställts av domstolarnas ledning samt de mediedomare som utsetts av Domstolsverket bildar en grupp av registrerade.
Domstolsverket behandlar följande personuppgifter som gäller mediedomare:
Uppgifter om personen: för- och efternamn, telefonnummer, e-post, fotografi.
Vem behandlar personuppgifter och till vem lämnas personuppgifter ut?
Rättsregistercentralen fungerar som administratör på webbplatsen oikeus.fi och Abako Media Oy som producent/leverantör av publikationssystemet. Rättsregistercentralen och justitieministeriet har kommit överens med leverantören om att tillhandahålla tjänsten för hela justitieförvaltningsområdet.
Vi publicerar uppgifterna om mediedomarna på den offentliga webbplatsen Oikeus.fi, så uppgifterna överförs till tredje länder.
Fotografier lämnas på begäran ut till medierna.
Hur länge kommer uppgifterna att förvaras?
Domstolsverket svarar för publiceringen av uppgifter om mediedomarna på webbplatsen Oikeus.fi samt för uppdateringen av uppgifterna i enlighet med domstolarnas anmälningar. Domstolen ska utan ogrundat dröjsmål på eget initiativ eller på yrkande av den registrerade underrätta Domstolsverket om uppda-teringar av personuppgifter, t.ex. onödiga eller föråldrade personuppgifter. Aktuella uppgifter om mediedomare förvaras på en nätdisk med begränsad åtkomsträtt.
Uppgifterna förvaras i enlighet med verkets plan för informationsstyrning. De uppgifter som behövs för behandlingen av ärendet bevaras åtminstone under den tid behandlingen pågår. Efter att behandlingen av ärendet har avslutats beror förvaringstiden på uppgifterna och ändamålet.
Uppgifterna förstörs på ett informationssäkert sätt efter att förvaringstiden gått ut.
Hur skyddas uppgifterna?
Personuppgifter skyddas i alla behandlingsåtgärder som gäller dem samt under hela livscykeln för behandlingen av personuppgifter med hjälp av lämpliga tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder. Rätt att få tillgång till och behandla personuppgifter beviljas på basis av arbetsuppgifterna. Domstolsverket säkerställer kompetensen hos den personal som deltar i behandlingen av personuppgifter genom regelbundna utbildningar och anvisningar.
Hurdana dataskyddsrättigheter har den registrerade?
Dina dataskyddsrättigheter beror på på vilka grunder dina personuppgifter behandlas. I samband med mediedomarverksamheten behandlar Domstolsverket personuppgifter för att utföra myndighetsuppgifter (artikel 6.1 e i EU:s allmänna dataskyddsförordning).
Obs! När personuppgifter behandlas för att trygga informationsförmedling i enlighet med 27 § i dataskyddslagen, tillämpas inte artiklarna 12–22 i dataskyddsförordningen om den registrerades rättigheter på ärendet.
Man har rätt att få egna uppgifter avgiftsfritt. Om en person dock begär flera kopior, kan Domstolsverket ta ut en skälig avgift för dem på basis av de administrativa kostnaderna. (Artikel 15.3 i EU:s allmänna dataskyddsförordning)
Publicerad 26.2.2021