Säkerhetsutredning
Syftet med behandlingen av personuppgifter i samband med säkerhetsutredningen är att förbättra möjligheterna att förebygga verksamhet som äventyrar den nationella säkerheten på förhand. Syftet med utredningen är att förebygga t.ex. verksamhet som kan skada den allmänna säkerheten eller något annat därmed jämförbart allmänt intresse eller sådana säkerhetsarrangemang som genomförs för att skydda ovan avsedda intressen.
Säkerhetsutredningslagen definierar noggrant de situationer där arbetsgivaren kan ansöka om säkerhetsutredning. En säkerhetsutredning kan göras t.ex. om en person som i sitt arbete får tillgång till en lokal som är viktig med tanke på säkerheten eller behandlar sekretessbelagd information i samband med arbetsuppgifterna. Samtycke till säkerhetsutredningen ska begäras på förhand av den person som utredningen gäller
Domstolsverket ansöker om säkerhetsutredning hos Skyddspolisen. Skyddspolisen är personuppgiftsansvarig för registret över säkerhetsutredningar. Du kan bekanta dig närmare med Skyddspolisens dataskyddsbeskrivning ur säkerhetsutredningsregistret här . I säkerhetsutredningsregistret införs uppgifter om personer för vilka en säkerhetsutredning enligt säkerhetsutredningslagen har gjorts.
Vad grundar sig behandlingen av personuppgifter på?
Domstolsverket behandlar personuppgifter i samband med säkerhetsutredningar för att fullgöra sina lagstadgade skyldigheter och för att skydda personuppgifter (artiklarna 6.1 c och 32 i EU: s allmänna dataskyddsförordning). Syftet med behandlingen av personuppgifter kompletteras dessutom av säkerhetsutredningslagen (726/2014) och 12 § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019).
Personuppgifter som gäller fällande domar i brottmål och överträdelser behandlas endast under myndighetens tillsyn eller när det är tillåtet enligt unionsrätten eller medlemsstatens lagstiftning (artikel 10 i EU:s allmänna dataskyddsförordning och 7 § i dataskyddslagen (1050/2018)).
Vid behandlingen av personuppgifter iakttas dessutom lagen om integritetsskydd i arbetslivet (759/2004). Domstolsverket följer dessutom den lagstiftning som allmänt tillämpas på myndighetsverksamhet, såsom förvaltningslagen (434/2003) och offentlighetslagen (621/1999).
Vilka personuppgifter samlas in?
De som rekryteras till Domstolsverket, de anställda vid Domstolsverket och vid behov de som utför uppgifter på uppdrag av Domstolsverket (t.ex. underleverantörer, konsulter) bildar en grupp av registrerade.
Bestämmelser om vilka informationskällor Skyddspolisen får använda i samband med säkerhetsutredningar finns i säkerhetsutredningslagen ( 25 §, 27 § och 30 § i säkerhetsutredningslagen).
Domstolsverket informeras om resultatet av säkerhetsutredningen. Resultatet av säkerhetsutredningen meddelas skriftligen, om det vid utredningen framkommit sådant som den myndighet som gjort utredningen (Skyddspolisen) anser vara av betydelse med tanke på tillförlitligheten hos den som utredningen gäller. Om så inte är fallet, kan myndigheten också meddela resultatet muntligt.
Den säkerhetsansvarige vid Domstolsverket kan behandla erhållna uppgifter tillsammans med den chef som utför uppgiften för att bedöma risken och den registrerades lämplighet. Beroende på innehållet i anmälan kan det bli aktuellt att behandla t.ex. personuppgifter som gäller fällande domar i brottmål och överträdelser eller uppgifter om utsökning. Domstolsverket är skyldigt att informera den registrerade om resultatet av utredningen. Om ett skriftligt utlåtande har getts om den registrerade, har den registrerade rätt att se utlåtandet och få en kopia av det.
Vem behandlar personuppgifter och till vem lämnas personuppgifter ut?
Domstolsverket kan lämna ut personuppgifter till Skyddspolisen för att göra en säkerhetsutredning.
Hur länge kommer uppgifterna att förvaras?
Om Skyddspolisen lämnar ett skriftligt utlåtande om säkerhetsutredningen till Domstolsverket, bevaras utlåtandet inte, utan det förstörs omedelbart efter att utlåtandet har gått igenom. Om det finns information om personen, skickas informationen till den angivna säkerhetsansvarige genom ett sekretessbelagt meddelande. Uppgifterna i meddelandet bevaras 30 dagar efter det att meddelandet har sänts, varefter uppgifterna raderas automatiskt.
Hur skyddas uppgifterna?
Vid Domstolsverket bevaras inte de uppgifter som framgår av säkerhetsutredningen mer än vad skötseln av uppgiften förutsätter.
Personuppgifter skyddas i alla behandlingsåtgärder som gäller dem samt under hela livscykeln för behandlingen av personuppgifter med hjälp av lämpliga tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder. Rätt att få tillgång till och behandla personuppgifter beviljas på basis av arbetsuppgifterna. Domstolsverket säkerställer kompetensen hos den personal som deltar i behandlingen av personuppgifter genom regelbundna utbildningar och anvisningar. Materialet förvaras skyddat och förstörs på ett informationssäkert sätt när behandlingen av materialet inte längre behövs för att de lagstadgade uppgifterna ska kunna utföras.
Hurdana dataskyddsrättigheter har den registrerade?
Dataskyddsrättigheterna är beroende av på vilka grunder personuppgifter behandlas. i samband med säkerhetsutredningen behandlar Domstolsverket personuppgifter för att fullgöra sina lagstadgade skyldigheter (artikel 6.1 c i EU:s allmänna dataskyddsförordning).
Se närmare information om den registrerades rättigheter på Domstolsverkets webbplats om Dina dataskyddsrättigheter .
Man har rätt att få egna uppgifter avgiftsfritt. Om en person dock begär flera kopior, kan Domstolsverket ta ut en skälig avgift för dem på basis av de administrativa kostnaderna. (Artikel 15.3 i EU:s allmänna dataskyddsförordning).
Publicerad 20.4.2021