Sociala medier

Domstolsverket använder sina kanaler för sociala medier för att främja öppenhet i verksamheten, engagera medborgare och informera om aktuella frågor och lediga arbetsplatser. Behandlingen behövs för att ta kontakt, diskutera och tillhandahålla tjänster via sociala medier. Till exempel kan man förmedla diskussioner eller till ämbetsverkets sakkunniga frågor som man söker svar på. Domstolsverket behandlar personuppgifter i samband med sociala medier för att genomföra informationsförmedling. Domstolsverket använder tjänsterna i sociala medier för att kommunikationen ska nå så många medborgare som möjligt. Domstolsverket informerar om viktiga frågor i pressmeddelanden som publiceras på verkets webbplats.

Domstolsverkets kanaler för sociala medier är X (Twitter), LinkedIn, YouTube och Spotify.

Tjänsterna har sin egen dataskyddspraxis. Du kan läsa mer om X dataskyddspraxis här och om LinkedIns dataskyddsbeskrivningar här och om Youtubes dataskyddspraxis här och om Spotifys dataskyddsbeskrivningar här .

Vad grundar sig behandlingen av personuppgifter på?

Domstolsverket behandlar i samband med sociala medier uppgifter som hänför sig till myndighetsverksamhet (artikel 6.1 e i EU:s allmänna dataskyddsförordning och 4 § 2 punkten i dataskyddslagen). Syftet med behandlingen av personuppgifter är att trygga informationsförmedling t.ex. för att undvika oklarheter, missförstånd och felaktiga uppgifter (27 § 1 och 3 moment i dataskyddslagen (1050/2018)).

När det gäller personuppgifter som publiceras i sociala medier beaktas både kraven i artikel 25.2 i dataskyddsförordningen och kraven i lagen om integritetsskydd i arbetslivet (759/2004). Domstolsverket har också en lagstadgad uppgift att med stöd av domstolslagen (673/2016) stödja domstolarna i deras kommunikation. Myndigheterna är också skyldiga att producera och sprida information (20 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999)).

Syftet med behandlingen av personuppgifter kompletteras dessutom av genomförandet av serviceprincipen och rådgivningsskyldigheten i förvaltningslagen (434/2003) (7–8 §). När personuppgifter behandlas i samband med sociala medier följer Domstolsverket den lagstiftning som allmänt tillämpas på myndighetsverksamhet, såsom lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (917/2014) och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999).

Vilka personuppgifter samlas in?

De personer som förekommer i de nyheter och meddelanden som Domstolsverket delar via sociala medier bildar en grupp av registrerade.

Domstolsverket behandlar personuppgifter på sina sociala medier i nyheter och meddelanden.

Personuppgifter som framgår av nyheterna och meddelandena är: namn på dem som lämnar tilläggsuppgifter, bilder, namn på den som ska utnämnas i utnämningsmeddelandena. Eventuella video- och ljudupptagningar i framtiden.

Alla kommentarer som publiceras och privata meddelanden som sänds på plattformen för sociala medier sparas automatiskt på plattformen för sociala medier. Domstolsverket sparar i typiska fall inte kommentarer eller privata meddelanden som den fått via sociala medier på andra plattformar.

Diskussionen på Domstolsverket kanaler för sociala medier följs upp och en del av frågorna besvaras så snart som möjligt under tjänstetid. Domstolsverket tar inte ställning till enskilda fall eller ger juridisk rådgivning, men ibland kan tjänstemännen förmedla sådana samtal till verkets sakkunniga som man söker svar på eller när mediedomare ombeds delta i diskussionen för att undvika oklarheter, missförstånd och felaktig information.

Av kanalerna på sociala medier har Domstolsverket ett konto på X, ett på Linkedin , ett på YouTube och ett på Spotify. Länkar till dessa tjänster finns på vår webbplats. Kakor i anslutning till dessa sociala medier sparas inte på din dator när du besöker vår webbplats. Om du klickar på länken till Twitter, till LinkedIn, till Youtube eller till Spotify på webbplatsen, hänvisas du till tjänsten i fråga, som har egen praxis i fråga om kakor och integritetsskydd.

Kategorierna av personuppgifter kan kontrolleras i den berörda sociala medietjänsteleverantörens dataskyddspraxis.

Vem behandlar personuppgifter och till vem lämnas personuppgifter ut?

Domstolsverket och tjänsteleverantören för sociala medier (X, LinkedIn, YouTube och Spotify) är i tillämpliga delar gemensamt personuppgiftsansvariga för de personuppgifter som samlas in från Domstolsverkets kanaler för sociala medier när personuppgifterna behandlas för att trygga informationsförmedling (27.3 § i dataskyddslagen). Domstolsverket svarar för de uppgifter som publiceras på dess kanaler. För upprätthållandet av kontona svarar Domstolsverkets kommunikation. Domstolsverkets kommunikation behandlar innehållet i sociala medier också med hjälp av Valtoris kommunikationstjänst Perusviesti (Outlook, Microsoft, Deltagon). Tjänsteleverantören för sociala medier ansvarar huvudsakligen för plattformens tekniska funktion och relaterade frågor, bl.a. användbarhet, informationssäkerhet och tillgodoseendet av den registrerades rättigheter i tjänsten.

X får lämna ut uppgifter till dotterbolag, underleverantörer som förbinder sig att garantera samma nivå av dataskydd/informationssäkerhet som X. Dessutom kan X lämna ut uppgifter till brottsbekämpande myndigheter (behöver inte anmälas om det är förbjudet att bevara konfidentialiteten i utredningen).

LinkedIn anlitar underleverantörer för att kunna tillhandahålla sina tjänster. Underleverantörerna är bundna av tystnadsplikt. LinkedIn (Obs! ägs av Microsoft) överför dessutom uppgifter till Förenta staterna för att tillhandahålla den nödvändiga driften av sina tjänster och möjliggöra utveckling av dem. LinkedIns datacentral är belägen i Förenta staterna.

YouTube (OBS!. en del av Google) vidarebefordrar personuppgifter till koncernföretag eller andra företag eller personer så att de kan behandla uppgifterna på YouTubes vägnar och i enlighet med instruktioner, dataskyddspraxis och andra konfidentialitets- och säkerhetsåtgärder. Enligt YouTube finns dess servrar finns över hela världen. YouTube skyddar behandlingen av uppgifter i enlighet med sin dataskyddspraxis oberoende av var uppgifterna behandlas.

Spotify delar personuppgifter över statsgränserna till Spotify-koncernens bolag, underleverantörer och partner.

I samband med överföringen av uppgifter har leverantörer av sociala medier förbundit sig att använda sig av Europeiska kommissionens standardavtalsklausuler och andra rättsliga mekanismer för att säkerställa en adekvat skyddsnivå för personuppgifter.

Närmare information om dataskyddspraxis finns på tjänsteleverantörernas webbplatser för dataskydd, se X (Twitter) , LinkedIn , YouTube och Spotify .

Hur länge kommer uppgifterna att förvaras?

Domstolsverket förvarar inte uppgifterna, utan förvarings- och raderingstiderna bestäms enligt praxis i den sociala mediekanalen i fråga.

Domstolsverket kan radera publikationer som den har utarbetat på sina egna kanaler. Osakliga meddelanden kan raderas och en användare som upprepade gånger bryter mot reglerna kan förhindras att kommunicera på Domstolsverkets kanaler. Skribenten informeras inte om att meddelandet har avlägsnats eller spärrats. Varje enskild person kan också själv radera sina kommentarer på plattformarna. Mer om de regler som Domstolsverket iakttar i sina sociala medier kan du se här .

Hur skyddas uppgifterna?

Domstolsverket säkerställer kompetensen hos den personal som deltar i behandlingen av personuppgifter genom regelbundna utbildningar och anvisningar. Rätten att få åtkomst till och behandla uppgifter beviljas på basis av arbetsuppgifter. Domstolsverket iakttar en sund offentlig debatt i sociala medier och ingriper i alla former av trakasserier i sina kanaler. Administrativa kontroller används för att kontrollera att verksamheten är saklig.

Twitters, LinkedIns, Youtubes och Spotifys dataskyddspraxis kan kontrolleras i dataskyddspraxisen hos tjänsteleverantören i de sociala medierna i fråga.

Hurdana dataskyddsrättigheter har den registrerade?

När personuppgifter behandlas i syfte att trygga informationsförmedling i enlighet med 27 § i dataskyddslagen, tillämpas inte artiklarna 12–22 i dataskyddsförordningen om den registrerades rättigheter på ärendet.

Dina dataskyddsrättigheter beror på på vilka grunder dina personuppgifter behandlas. I samband med sociala medier behandlar Domstolsverket personuppgifter på grund av myndighetsuppgifter (artikel 6.1 e i EU:s allmänna dataskyddsförordning och 4 § 2 punkten i dataskyddslagen).

Man har rätt att få egna uppgifter avgiftsfritt. Om en person dock begär flera kopior, kan Domstolsverket ta ut en skälig avgift för dem på basis av de administrativa kostnaderna. (Artikel 15.3 i EU:s allmänna dataskyddsförordning)

Publicerad 23.8.2024