Kompetensutveckling inom domstolsväsendet

För dom­stols­vä­sen­dets riksom­fat­tan­de åt­gär­der för kom­pe­tens­ut­veck­ling och ut­bild­nings­verk­sam­het an­sva­rar Dom­stols­ver­ket i sam­ar­be­te med Do­mar­ut­bild­nings­nämn­den.

Dessutom genomför domstolarna självständigt åtgärder för kompetensutveckling enligt domstolslinje (allmänna domstolar, förvaltningsdomstolar, specialdomstolar), regionalt (t.ex. enligt hovrättens domkrets) samt enligt varje domstols behov. Under de senaste åren har man fäst allt större uppmärksamhet vid de strategiska frågorna kring utvecklingen av domstolarnas kompetens. Förändringarna i arbetslivet, digitaliseringen och den samhälleliga utvecklingen medför ett behov av att se till att kompetensen räcker till och att det utvecklas nya strukturer som tryggar kompetensen, så att medborgarnas rättsskydd, en rättvis rättegång samt de grundläggande och mänskliga rättigheterna tillgodoses på ett högklassigt och säkert sätt i domstolarna. Att utveckla inlärningskulturen och kompetensen är vårt gemensamma mål.

Strategi för kompetensutveckling av domstolarnas personal

Stra­te­gi för kom­pe­tens­ut­veck­ling för dom­sto­lar­nas per­so­nal: vi­sion för ut­bild­nings­verk­sam­he­ten 2024.

I strategin för utveckling av kompetensen hos domstolarnas personal presenteras en vision om utbildningen av domstolsväsendets personal 2024:

Syftet med utbildningen är att

  • svara mot behoven
  • förmedla information
  • beröra var och en
  • synas i arbetet.

De viktigaste metoderna är följande:

  • konsekvensbedömning
  • undervisningsmetoder och utbildning av utbildare
  • en personlig plan för kompetensutveckling
  • nätverk och en kultur av lärande.

Utbildningens värdegrund utgörs av

  • oberoende
  • rättvisa
  • resultatinriktning
  • rättssäkerhet.

Behoven och utbildningstemana i anslutning till kompetensutveckling och kontinuerligt lärande bedöms regelbundet i enlighet med den modell för informationsledning som fastställs i strategin för utveckling av domstolarnas personals kompetens. Målet med det riksomfattande utbildningsutbudet är att skapa en treårig, mer långsiktig utsikt över utbildningsutbudet. Åtgärder som hänför sig till kompetensutveckling byggs upp enligt personalgrupp både som utbildningsåtgärder och genom utveckling av nätverksbaserad verksamhet. Man strävar efter att utveckla utbildningsutbudet utifrån den information som fås från de riksomfattande kartläggningarna av utbildningsbehovet och deltagarresponsen samt med beaktande av utvecklingen av antalet mål och ärenden samt den samhälleliga utvecklingen. Teamet för kompetensutveckling vid Domstolsverket samarbetar på bred front med internationella och nationella producenter av och nätverk för juridisk utbildning.

Utbildningsstrategins modell för kunskapsbaserad ledning

Stra­te­gi för kom­pe­tens­ut­veck­ling för dom­sto­lar­nas per­so­nal: en mo­dell för kart­lägg­ning av kom­pe­tens­ut­veck­lings­be­ho­ven.

I enlighet med kartläggningsmodellen för behoven av kompetensutveckling insamlas information om

  • internationella och nationella omvärldsförändringar
  • behov av kompetensutveckling och uppgifter om utbildningsbehov: ämbetsverksspecifika och personliga behov
  • utvecklingsbehov enligt domstolslinje
  • ‍tingsrätternas samarbetsnätverk och kvalitetsarbete, inklusive hovrätterna och högsta domstolen
  • nätverk av ansvariga domare
  • genom förvaltningsdomstolarnas arbetsgrupp för utbildning samt deras nätverk.

‍Domarutbildningsnämnden och Domstolsverket svarar för

  • åtgärder för kompetensutveckling och för utbildningsutbudet
  • planeringsgrupperna för utbildningen
  • utbildningsprogram
  • utvärdering av verksamheten.

Publicerad 29.11.2023