8.2 Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi

Tuomioistuinlaitoksen toiminnassa hyödynnetään laajasti videoneuvotteluyhteyksiä. Etäyhteyksiä käytetään sisäisissä palavereissa ja koulutuksissa ylimääräisen ja turhan matkustamisen välttämiseksi. Kollegiaaliset tuomioistuimet pitävät sisäisiä esittelyistuntojaan myös etänä. Tämä vähentää matkustustarvetta.

Lainkäyttöasioiden sähköistä käsittelyä ja etenkin aineiston esittämistä sähköisessä muodossa tukee istuntosalien varustaminen nykyaikaisella ja asianmukaisella esitystekniikalla. Eduskunta on 10.12.2021 hyväksynyt hallituksen esityksessä (HE 133/2021 vp) tarkoitetut lainsäädäntömuutokset koskien henkilötodistelun tallentamisesta videotallenteelle hovioikeutta varten. Tallentamisen edellyttämän järjestelmän hankintasopimus on allekirjoitettu, ja sopimuskausi on sen myötä alkanut.

Oikeuslaitostyöryhmä on asettanut työryhmän arvioimaan tuomarin ja asianosaisen etäosallistumisesta oikeudenkäyntiin yleisissä tuomioistuimissa. Käynnissä on myös lainsäädäntöhanke koskien etäyhteyksien edistämistä oikeudenkäynneissä. Hankkeen tarkoituksena on edistää etäyhteyksien käyttämistä yleisissä tuomioistuimissa, markkinaoikeudessa ja työtuomioistuimessa. Oikeusministeriö on laatinut arviomuistion tuomareiden etäosallistumismahdollisuudesta hallintoprosessissa.

Etäosallistumista oikeudenkäynteihin tai yksittäisen henkilön kuulemista etäyhteysvälineellä on pyritty suosimaan silloin, kun se on lainsäädännön tai asian laadun nojalla ollut mahdollista. Etäyhteyksien käyttö ei kuitenkaan saa vaarantaa oikeudenkäyntien julkisuutta. Oikeudenkäyntien julkisuuden toteutumisessa etäyhteyksiä käytettäessä on edelleen kehittämisen varaa. Etätulkkausten yleistymistä tuomioistuinten oikeudenkäynneissä tulisi edistää, etänä tapahtuva tulkkausmuoto on huomioitu tulkkaussopimuksissa.

Lisääntynyt etäosallistuminen ja -kuuleminen on säästänyt aikaa ja resursseja ja mahdollistanut henkilöiden kuulemisen ilman tarvetta matkustaa istuntopaikalle. Etäosallistumisella oikeudenkäynteihin on vielä etäkokouksia merkittävämpi vaikutus hiilijalanjäljen vähentämisen kannalta. Sama koskee myös kansainvälisiä etäkuulemisia. Kansainvälisten etäkuulemisten osalta on niiden toteuttamisessa hallinto-oikeuksissa havaittu suuria haasteita, joiden selättäminen on vasta alkutekijöissään.

Taulukot: Tuomioistuinlaitoksen matkustukseen liittyvät kulut kululajeittain vuosina 2019–2023. Lähde: Palkeet: Valtionhallinnon kirjanpitoyksiköiden matkustustietoja vuodesta 2018.

Tuomioistuinvirasto tukee siirtymää kohti kokonaan paperitonta työskentelyä ja sähköisten toimintatapojen omaksumista tuomioistuimissa. Toisaalta tämä itsessään ei kuitenkaan tarkoita lopullista päämäärää vaan jatkossa tulisi keskittyä vähentämään sähkön kulutusta ja hankinnoissa suosia mahdollisimman kestäviä energiamuotoja. Uudet asianhallintajärjestelmät toimivat täysin sähköisesti ja asioiden digitalisointi tulee sähkön kulutukseen liittyen todennäköisesti kasvattamaan ICT-hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälkilaskennassa ICT-hankinnoilla on merkittävä vaikutus arvioitaessa päästökuormaa.

Tuomioistuinlaitoksen matkustusohjeen mukaan etäkokoustekniikkaa hyödyntämällä säästetään matkakuluja ja vähennetään ympäristökuormitusta sekä saavutetaan etuja ajankäytössä. Matkustusta korvaavien teknisten ratkaisujen hyödyntäminen tulee selvittää aina ennen matkapäätöstä. Valtion matkustusstrategian mukaisesti lentomatkustamista tulee välttää alle 500 kilometrin matkoilla, jos lentomatka on korvattavissa ajallisesti kohtuullisin juna-, laiva- tai bussiyhteyksin.

Pohjanmaan käräjäoikeus uudisti oma matkustussääntönsä kesällä 2023 ja sen myötä siirryttiin vuokra-autojen käyttöön ja kimppakyyteihin. Näin on säästetty matkakustannuksissa.

Tuomioistuinlaitoksen osalta on kuitenkin huomioitava, että matkustamisesta aiheutuvia päästöjä ei voida karsia vain etäkokouksia lisäämällä, sillä esimerkiksi osa kilometrikorvauksista on maksettu haastemiehille haasteiden toimittamiseen liittyen.

Haasteiden toimittamistapoihin on kiinnitetty huomiota ja ne pyritään toimittamaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti, mikä on myös ympäristön kannalta hyödyllistä. Puhelintiedoksiantojen osuus tiedoksiantojen määrästä on kasvanut viime vuosien aikana (vuonna 2019: 50 %, vuonna 2020: 56 %, vuonna 2021: 58 %, vuonna 2022: 57 %, vuonna 2023: 57 %). Virallisen lehden kuulutuksiin kului vuonna 2023 noin 657 000 euroa, joista iso osa on tuomioistuinlaitokselle ilmoituksista aiheutuneita kuluja.

Ottaen huomioon tuomioistuinlaitoksen kokonaisuudessaan suuren henkilöstömäärän, pienenkin mittakaavan toimilla on kertaantuva vaikutus. Virastoja on eri sijainneilla ympäri maata ja eri kokoisia, sijainnilla ja koolla on luonnollisesti vaikutusta siihen, millainen jalanjälki virastolle muodostuu ja miten se omalla toiminnallaan voi jalanjälkeen vaikuttaa.

Esimerkkejä virastoissa vuonna 2023 toteutetuista toimenpiteistä:

Turun hovioikeudessa etätyön käyttö työtehtävien edellyttämässä laajuudessa, työmatkapyöräilyhaastekilpailu, kierrätys, hankinnoissa kotimaisten tuotteiden suosiminen, hävikkiruoan käyttö ja roskien kerääminen ovat esimerkkejä toimista, joilla ympäristö otetaan huomioon viraston jokapäiväisessä toiminnassa.
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus kannustaa henkilöstöä toimimaan kestävän tulevaisuuden puolesta ja lisäämään henkilöstön tietoisuutta kestävän kehityksen haasteista, kuten välttämään esimerkiksi turhaa tulostamista, lisäämään tietoisuutta kierrätyskäytännöistä ja erilaisista digitaalisista mahdollisuuksista. Käräjäoikeudessa pyritään lisäämään jätteiden lajittelua ja kierrätystä kaikissa toimipaikoissa.
Itä-Suomen hallinto-oikeudessa on kiinnitetty huomiota positiivisiin toimiin ja yhteiskuntavastuuseen. Hallinto-oikeus on osallistunut kansainväliseen toimintaan EJTN-kansliavaihtoon osallistumalla sekä lähettävänä että vastaanottavana virastona. Hallinto-oikeus on järjestänyt syksyn 2023 aikana kouluvierailuja. Hiilijalanjälkeen on kiinnitetty huomiota myös pienillä teoilla, muun muassa kauramaidon tilaamisella ja laajalla jätelajittelulla.

Mittari: Tuomioistuinviraston tulostavoitteena on arvioida toimenpiteitä toimialansa hiilijalanjäljen pienentämiseksi sekä laatia suunnitelma ja asettaa tavoite tunnistettujen päästövähennysten toteuttamiseksi siten, että toteumatiedot ovat saatavissa viimeistään vuonna 2025.

Julkaistu 28.5.2024